Cardiovascular risk factors in school teachers
https://doi.org/10.15829/1728-8800-2011-5-8-13
Abstract
Aim. To study the prevalence of cardiovascular risk factors (RFs) in Moscow secondary school teachers.
Material and methods. This clinico-preventive examination included 190 teachers from 4 secondary schools in North-Western Moscow Region. The response rate was 94%, the percentage of women was 95,8%, and the mean age of participants was 47,2±0,9 years. All participants underwent anthropometry and the measurement of blood pressure (BP), total cholesterol (TCH), and blood glucose levels.
Results. The assessed cardiovascular RFs were absent in 17,6% of the school teachers. The majority of the participants had a combination of various cardiovascular RFs. The prevalence of AH combination with other RFs was 36,2%. The prevalence of AH and newly diagnosed AH was 36,7% and 6,1%, respectively. Antihypertensive therapy (AHT) prevalence was 87,9% in teachers with AH; however, target BP levels were not achieved. The prevalence of smoking and overweight was 28,0%. Normal body weight was registered in 39,3% of teachers, while 32,9%, 24,7% and 3,1% had overweight, obesity and severe obesity, respectively. Abdominal obesity (AO) was observed in 45,3%. Hypercholesterolemia (HCH) prevalence was 48,9%; 53,9% of HCH patients had moderately elevated TCH levels, and 46,1% had substantially elevated TCH concentrations. Overweight, AO, and HCH were more prevalent in teachers with AH: the respective percentages were 86,4%, 67,6%, and 62,1% (p<0,05). Only 36,1% of the teachers had a single RF, while 25,4% and 20,9% had 2 or ≥3 RFs, respectively. Total cardiovascular risk could be categorized in 97,1% of the teachers. High, very high, and intermediate absolute levels of risk were observed in 11,1%, 9,9%, and 39,8%, respectively. The prevalence of low absolute risk and intermediate population risk was 22,2% and 14,1%, respectively.
Conclusion. High prevalence of cardiovascular RFs in school teachers justifies active diagnostics and control of these factors. Specific features of RF distribution in this population should be considered while designing and implementing targeted preventive programs.
About the Authors
N. S. KaramnovaRussian Federation
Moscow
A. M. Kalinina
Russian Federation
Moscow
N. V. Oleynikova
Russian Federation
Moscow
R. A. Eganyan
Russian Federation
Moscow
V. A. Vygodin
Russian Federation
Moscow
N. V. Kisseleva
Russian Federation
Moscow
References
1. Калинина А.М., Лахман Е.Ю., Еганян Р.А., Карамнова Н.С. Профилактика сердечно-сосудистых заболеваний в первичном звене здравоохранения. Кардиоваск тер и профилакт 2005; 4: 142-4.
2. Оганов Р.Г., Комаров Ю.М., Масленникова Г.Я. Демографические проблемы как зеркало здоровья нации. Профил забол укреп здор 2009; 2: 3-8.
3. Шальнова С.А., Деев А.Д., Вихирева О.В. и др. Распространенность АГ в России. Информированность, контроль, лечение. Профил забол укреп здор 2001; 2: 3-7.
4. Программа “Здоровье работающего населения России на 2004-2015 гг.”. Москва 2004; 80 с.
5. Бикмухаметов Р.К. Здоровье педагога как образовательная ценность. Теор практ физ культ 1999; 8: 12-6.
6. Лопуга В.Ф. Комплексный подход к формированию здоровьесберегающей образовательной среды. Методические рекомендации. Барнаул: АКИПКРО 2002; 139 с.
7. Митина Л.М., Митин Г.В., Анисимова О.А. Профессиональная деятельность и здоровье педагога. Академия 2005; 363 с.
8. Лопуга В.Ф. Формирование направленности учителя на обеспечение здоровья учащихся в системе повышения квалификации. Автореф дисс канд пед наук. Барнаул 2005.
9. Короткова М.О., Павлова Е.Ю., Насыбуллина Г.М. Образ жизни учителей и их роль в гигиеническом воспитании учащихся. Профил забол укреп здор 2007; 4: 27-30.
10. Куценко Г.И., Харисова И.М., Ахмерова С.Г. Стратегия и технология сохранения здоровья школьников, студентов, педагогов. М-Воронеж 2000; 218 с.
11. Коган В.З., Барсукова Н.К., Исламова С.Н., Полесский В.А. Проблемы школьного здравоохранения: формирование здоровья учителя. Профил забол укреп здор 1998; 4: 12-6.
12. Кручинина С.С. Комплексное социально-гигиеническое исследование заболеваемости педагогов школ Москвы: Автореф дис канд мед наук. Москва 1977; 24 с.
13. Ахмерова С.Г. Здоровье педагогов: профессиональные факторы риска. Профил забол укреп здор 2001; 4: 28-30.
14. Палеев Г.И. О возрастной динамике состояния здоровья педагогов Ростовской области. Валеология 2002; 1: 42-6.
15. Проблемы адаптации молодых педагогов: Отчет по результатам социологического исследования. Тольятти: Изд-во Фонда “Развитие через образование”, 1999; 25 c.
16. Учитель крупным планом: Социально-педагогические проблемы учительской деятельности. Под ред. В.Г. Вершловского. СПб. ГУПМ 1994; 109 с.
17. Диагностика и лечение артериальной гипертензии. Национальные рекомендации ВНОК 2009.
18. World Health Organization. Obesity: Preventing and managing the global epidemic. Report on a WHO Consultation on Obesity, Geneva, 1998.
19. National Heart, Lung, and Blood Institute/National Institutes of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Clinical guidelines on the identification, evaluation and treatment of overweight and obesity in adults. 8The evidence report. Bethesda: National Institutes of Health, 1998: 1-228.
20. Диагностика и лечение метаболического синдрома. Национальные рекомендации ВНОК 2009.
21. Диагностика и коррекция нарушений липидного обмена с целью профилактики и лечения атеросклероза. Национальные рекомендации ВНОК 2009.
22. SAS/STAT User’s Guide, Version 6, Fourth Edition, Vol.1 & 2, SAS Institute Inc., Cary, NC, USA, 1990.
23. Шальнова С.А. Факторы риска сердечно-сосудистых заболеваний и показатели ожидаемой продолжительности жизни населения России. Автореф докт мед наук. Москва 1999.
24. Шальнова С.А., Деев А.Д., Оганов Р.Г. Распространенность курения в России. Результаты обследования национальной представительной выборки населения. Профил забол укреп здор 1998; 3: 9-12.
25. Александров А.А., Шальнова С.А., Деев Д.А. и соавт. Распространенность курения среди учителей г.Москвы. Вопр наркол 2002; 4: 61-5.
26. De Gaudemaris R, Lang T, Hamaci L, et al. Social and professional factors occupacional environmental strain and cardiovascular diseases. Ann Cardiol Angiol (Paris) 2002; 51 (6): 367-72.
27. Корнильева И.В., Шальнова С.А., Иванов В.И. Медикосоциальные факторы формирования “сердечно-сосудистого” здоровья населения. Профил забол укреп здор 2004; 4: 9-12.
28. Шальнова С.А., Деев А.Д., Карамнова Н.С. Гендерные особенности связи образовательного статуса и характеристик массы тела по данным обследования российской национальной представительной выборки. Кардиоваск тер профил 2009; 8: 17-24.
Review
For citations:
Karamnova N.S., Kalinina A.M., Oleynikova N.V., Eganyan R.A., Vygodin V.A., Kisseleva N.V. Cardiovascular risk factors in school teachers. Cardiovascular Therapy and Prevention. 2011;10(5):8-13. (In Russ.) https://doi.org/10.15829/1728-8800-2011-5-8-13