Quality of preventive consulting on cardiovascular risk factors at primary healthcare level
Abstract
Aim. To assess the quality of preventive consulting (PC) on non-communicable disease (NCD) risk factors (RF) at primary healthcare level, on the basis of medico-sociologic survey among working6age visitors of territorial ambulatory and out-patient departments.
Material and methods. The study was performed as a part of multi-center marketing survey of demand for doctoral PC on main NCD and their RF at two centers – territorial polyclinics in Moscow and Ivanovo. A special questionnaire was used for the survey of representative working-age patients of these polyclinics (men aged 20-59 years, women aged 20-54 years). In total, 641 subjects were included in the study.
Results. Four quantitative PC quality parameters were proposed and assessed in the real-practice settings – indicators of preventive service quality (availability, accessibility, satisfaction) – RF awareness, demand for, reach of, and satisfaction by PC. The patients were inadequately aware on their own RF, with high demand and readiness for doctoral PC recommendations, and low PC reach: in every fifth case only, the already formed motivation and
demand for lifestyle modification could be satisfied.
Conclusion. The study demonstrated inadequate PC quality and use of primary healthcare resources (direct patient-doctor contacts) for complex PC on main NCD RF.
About the Authors
A. M. KalininaRussian Federation
A. V. Kontsevaya
Russian Federation
M. G. Omelyanenko
Russian Federation
References
1. Оганов Р.Г. Профилактика сердечно-сосудистых заболеваний: возможности практического здравоохранения. Кардиоваск тер профил 2002; 1: 5-10.
2. Руководство по медицинской профилактике. Под ред. Оганова Р.Г., Хальфина Р.А. Москва «ГЭОТАР-Медиа» 2007; 464 с.
3. Укрепление здоровья и профилактика неинфекционных заболеваний в России и Канаде. Опыт и рекомендации. Под ред. Глазунова И.С., S.Stachenko. Public Health Agency of Canada. HP5-16/2006Ru. 149 с.
4. Оганов Р.Г., Калинина А.М. Управление качеством профилактики основных хронических неинфекционных заболеваний в первичном звене здравоохранения. Профил забол укреп здор 2003; 2: 3-8.
5. Гришин В.В., Киселев А.А., Кардашев В.Л. и др. Контроль качества оказания медицинской помощи в условиях медицинского страхования в ведущих странах мира. Аналитический обзор. Москва 1995; 62 с.
6. Руководство по управлению качеством. Россия-США. Изд-во «Макроцентр» 2000; 88 с.
7. Укрепление здоровья и профилактика заболеваний. Основные термины и понятия. Под ред. Вялкова А.И., Оганова Р.Г. Москва «ГЭОТАР-Медиа» 2001; 17 с.
8. Приказ Минздрава России от 16.07.2001г. № 268. Классификатор сложных и комплексных медицинских услуг.
9. Guide to Clinical Preventive Services. US, Prev. Services Task Force 1996.
10. Rolls L. National Occupational Standarts for Health Promotion and Care. 1999; 356.
11. Spellev V. Development Quality assurance standards for health promotion practice in the UK 1999; 252 р.
12. Stachenko S. Preventive Guidelines: Their Role in Clinical Prevention and Health Promotion. Canada 2000; 124 р.
13. Международная статистическая классификация болезней и проблем, связанных со здоровьем. Десятый пересмотр. ВОЗ. Женева 1995; 1(часть 2): 514-57.
14. Калинина А.М., Шатерникова И.Н., Еганян Р.А. и др. Маркетинг медицинских профилактических услуг в территориальной поликлинике крупного города. Профил забол укреп здор 2005; 2: 3-9.
15. Приказ МЗ РФ № 765 от 07.12.2005 года «Об организационной деятельности врача – терапевта участкового».
Review
For citations:
Kalinina A.M., Kontsevaya A.V., Omelyanenko M.G. Quality of preventive consulting on cardiovascular risk factors at primary healthcare level. Cardiovascular Therapy and Prevention. 2008;7(1):5-10. (In Russ.)