Preview

Cardiovascular Therapy and Prevention

Advanced search

Patients’ education as a factor for arterial hypertension effective control – NOCTURNE Program

Abstract

Aim. To assess effectiveness of Health School for arterial hypertension (AH) patients in NOCTURNE Program. Material and methods. An open, multi-center, prospective study was performed in 14 Russian regions, involving 140 primary health doctors and 1195 mild-to-moderate AH patients. The authors studied real-world clinical practice perspectives of total cardiovascular risk modification by pharmaceutical treatment regimen modification – administration of combined agent Noliprel®, once per day, and main risk factors (RF) control – educating patients at Health School. Total follow-up period lasted for 48 weeks. Results. In total, 66.5% of the participants had Stage II AH, 32.5% – Stage I AH; 78.3% were overweight (OW); 21.2% were smokers; 76.0% had increased stress levels; 66.3% had hypercholesterolemia (HCH). Follow-up was completed by 83.4% of the patients (n=997). During the follow-up period (mean duration 39.4±12.1 weeks), 85.1% of participants continued to take the medication. The treatment was associated with decrease in prevalence of OW (from 79.0% to 70.2%), smoking (from 21.6% to 14.6%), increased stress levels (from 81.0% to 71.0%), and HCH (from 65.9% to 49.2%). More than a half of the patients (53.9%) demonstrated decrease in total cardiovascular risk by SCORE scale. In the whole group, the total risk decreased from 2.5% to 1.3%. Conclusion. Real-world reduction of fatal cardiovascular disease total risk was confirmed. It was achieved by combination of complex therapeutic and preventive measures: optimal medication therapy regimen and nonpharmaceutical RF correction during patients’ education at Health School.

About the Authors

A. M. Kalinina
State Research Center for Preventive Medicine, State Federal Agency for Health and Social Development. Moscow
Russian Federation


R. G. Oganov
State Research Center for Preventive Medicine, State Federal Agency for Health and Social Development. Moscow
Russian Federation


D. V. Nebieridze
State Research Center for Preventive Medicine, State Federal Agency for Health and Social Development. Moscow
Russian Federation


References

1. Банщиков Г.Т. Опыт работы «Школы АГ». Здравоохранение 2002; 6(XVI): 13-5.

2. Голубев А.Д., Зиньковская Т.М., Завражных Л.А. Обучение больных пожилого и старческого возраста, как основной фактор коррекции сердечно сосудистых и обменных нарушений. Актуальные вопросы внутренней патологии. Нижний Новгород 2001; 101-3.

3. Калинина А.М. Влияние многофакторной профилактики ишемической болезни сердца на некоторые показатели здоровья и прогноз жизни (10-летнее наблюдение). Автореф дисс докт мед наук. Москва 1993.

4. Калинина А.М., Еганян Р.А., Стоногина В.П. и др. Оценка эффективности Школ здоровья для больных с артериальной гипертонией как профилактической медицинской услуги в первичном звене здравоохранения (пособие для врачей). МЗ РФ 2003; 18 с.

5. Классификатор сложных и комплексных медицинских услуг (приказ Минздрава России № 268 от 16.07.2001г. «Система стандартизации в здравоохранении Российской Федерации» 2001.

6. Конради А. О., Соболева А. В., Максимова П.А. и др. Обучение больных гипертонической болезнью – бессмысленная трата времени или реальный инструмент повышения качества контроля заболевания. Артер гиперт 2002; 8(6): 217-20.

7. Концевая А.В. Клиническая эффективность и клиникоэкономическое обоснование обучения больных с артериальной гипертонией. Автореф дисс канд мед наук. Иваново 2005.

8. Лахман Е.Ю. Школа здоровья как метод вторичной профилактики сердечно-сосудистых заболеваний у пациентов с мягкой и умеренной артериальной гипертонией в первичном звене здравоохранения. Автореф дисс канд мед наук. Иваново 2005.

9. Михайлова Н.В., Калинина А.М., Олейников В.Г. и др. Школа здоровья для пациента – важнейший фактор качества медицинской помощи. Профил забол укреп здор 2004; 2: 3-10.

10. Оганов Р.Г., Небиеридзе Д.В. от имени группы исследователей. Клиническая эффективность нолипрела при лечении артериальной гипертонии. Основные результаты исследования ЭТАЛОН. Кардиология 2004; 44(3): 66-9.

11. Ощепкова Е.В. О федеральной целевой программе “Профилактика и лечение АГ в Российской Федерации”. Профил забол укреп здор 2002; 1: 3-7.

12. Петричко Т.А. Эффективность структурированной обучающей программы в профилактике осложнений АГ путем модификации факторов риска. Автореф дисс канд мед наук. Хабаровск 2002.

13. Приказ МЗ РФ № 4 от 24.01.2003г. «О мерах по совершенствованию организации медицинской помощи больным с артериальной гипертонией в Российской Федерации».

14. Профилактика, диагностика и лечение первичной АГ в Российской Федерации. (Первый Доклад экспертов ВОЗ, МОГ, ВНОК). Клин фармак тер 2000; 9(3): 5-30.

15. Суркова Е.В., Анциферов М.Б. Роль программы обучения больных сахарным диабетом 2 типа. Пробл эндокрин 1995; 5: 4-6.

16. Укрепление здоровья и профилактика заболеваний. Основные термины и понятия. Под ред. член-корр. РАМН Вялкова А.И., академика РАМН Оганова Р.Г. Москва 2001.

17. Ушакова С. Е., Концевая А. В., Княжевская О. В. и др. Эффект терапевтического обучения пациентов с артериальной гипертонией на приверженность к лечению. Кардиоваск тер профил 2005; 4(1): 32-6.

18. Шальнова С.А. Факторы риска сердечно-сосудистых заболеваний и показатели ожидаемой продолжительности жизни населения России (по результатам обследования национальной представительной выборки). Автореф дисс докт мед наук. Москва 1999.

19. Шапиро И.А., Калинина А.М. Профилактическая медицинская помощь больным артериальной гипертонией в амбулаторно-поликлинических учреждениях Хабаровского края: состояние и перспективы. Кардиоваск тер профил 2002; 1: 16-22.

20. Щекотов В.В., Зиньковская Т.М., Голубев А.Д. и др. Обучение больных гипертонической болезнью, сахарным диабетом и бронхиальной астмой (теория, методика, результаты). Пермь 2003.

21. Школа здоровья для пациентов с артериальной гипертонией. Информационно-методическое пособие для врачей. Под ред. Р.Г. Оганова. Москва 2002.

22. Cleemut I, Kesteloot K, DeGeest S. A review of the literature on the economics of noncompliance. Room for methodological improvement. Health Policy 2002; 59: 65-94.

23. European guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice. Eur Heart J 2003; 24: 1601-10.

24. Magometschnigg D. Patient compliance of hypertensive patients in the physician’s practice Wien Med Wochenschr 1995; 145: 360-4.

25. Marquez CE, Casado Martinez JJ, Celotti GB, еt al. Treatment compliance in arterial hypertension. A 2-year intervention trial through health education. Aten Primaria 2000; 26(5): 10.

26. Metry JM. Measuring compliance in clinical trials and ambulatory care. In: Drug regimen compliance: issues in clinical trials and patients management. Chichester: Wiley 1999; 1-21.

27. Morisky DE, Levine DM, Green LW, еt al. Five-year blood pressure control and mortality following health education for hypertensive patients. Am J Public Health 1983; 73: 153-62.

28. Nuesch R, Schroeder K, Dieterle T, et al. Relation between insufficient response to antihypertensive treatment and poor compliance with treatment: a prospective case-control study. BMJ 2001; 323: 142-6.

29. www. escardio.org 30. Zernike W, Henderson A. Evaluating the effectiveness of two teaching strategies for patients hypertension. J Clin Nyrs 1998; 7: 37-44.


Review

For citations:


Kalinina A.M., Oganov R.G., Nebieridze D.V. Patients’ education as a factor for arterial hypertension effective control – NOCTURNE Program. Cardiovascular Therapy and Prevention. 2006;5(3):5-14. (In Russ.)

Views: 601


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1728-8800 (Print)
ISSN 2619-0125 (Online)