Preview

Кардиоваскулярная терапия и профилактика

Расширенный поиск

Изучение и классификация ключевых факторов, влияющих на креативность учителей в интеграции информационно-коммуникационных технологий в образование

https://doi.org/10.15829/1728-8800-2024-4291

EDN: BYOUKL

Аннотация

В исследовании изучается, как социально-демографические характеристики педагогов влияют на их креативность в интеграции информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в классе. Используя количественный, исследовательский методологический подход с участием 110 педагогов, мы изучили такие факторы, как возраст, пол, уровень образования и опыт преподавания в отношении использования ИКТ. Для разработки типологии инновационных учителей на основе этих социально-демографических факторов и степени их интеграции ИКТ был использован множественный анализ соответствий. Кроме того, анализ множественной линейной регрессии показал, что социально-демографические характеристики значительно коррелируют с использованием ИКТ. Наша окончательная модель, включающая четыре независимые переменные — возраст, опыт, высшее образование и пол — объясняет 42% дисперсии в интеграции ИКТ. Эти результаты дают ценную информацию для разработки образовательной политики и программ профессионального развития, направленных на поощрение креативности в использовании ИКТ, адаптированных к социально-демографическим профилям учителей.

Об авторах

Karim Lkamel
Applied Human Sciences Laboratory, Normal High School (ENS), Sidi Mohamed Ben Abdellah University
Марокко

Фес



Jalal Assermouh
Applied Human Sciences Laboratory, Normal High School (ENS), Sidi Mohamed Ben Abdellah University
Марокко

Фес



Список литературы

1. Granger CA, Morbey ML, Lotherington H, et al. Factors contributing to teachers’ successful implementation of IT. Journal of Computer Assisted Learning. 2002;18(4):480-8. doi:10.1046/j.0266-4909.2002.00259.doc.x.

2. Mahoney JL, Cairns BD, Farmer TW. Promoting interpersonal competence and educational success through extracurricular activity participation. Journal of Educational Psychology. 2003; 95(2):409-18. doi:10.1037/0022-0663.95.2.409.

3. Yoon I, Kim M. Dynamic patterns of teachers’ professional development participation and their relations with socio-demographic characteristics, teacher self-efficacy, and job satisfaction. Teaching and Teacher Education. 2022;109:103565. doi:10.1016/j.tate.2021.103565.

4. Jeffrey B, Woods P. Creative Learning in the Primary School (0 éd.). Routledge. 2009. ISBN: 9780203884737. doi:10.4324/9780203884737.

5. Wilson A. (Éd.). Creativity in primary education (3rd edition). SAGE, Learning Matters. 2015.

6. Msafiri MM, Kangwa D, Cai L. A systematic literature review of ICT integration in secondary education: what works, what does not, and what next? Discover Education. 2023;2(1):44. doi:10.1007/s44217-023-00070-x.

7. Peng R, Razak RA, Halili SH. Investigating the factors affecting ICT integration of in-service teachers in Henan Province, China: structural equation modeling. Humanities and Social Sciences Communications. 2023;10(1):380. doi:10.1057/s41599-023-01871-z.

8. Somekh B. Pedagogy and learning with ICT: Researching the art of innovation (p. 201). Routledge. 2007. ISBN: 9780203947005. doi:10.4324/9780203947005.

9. Hall I, Higgins S. Primary school students’ perceptions of interactive whiteboards. Journal of Computer Assisted Learning. 2005;21(2):102-17. doi:10.1111/j.1365-2729.2005.00118.x.

10. Fennema E, Franke ML. Teachers’ knowledge and its impact. Handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics. 1992:147-64. ISBN13978-1-59311-598-2.

11. Ogunjimi BE, Ntui AI, Enang U, Felicia Nkatv U. Socio-demographic variables and utilization of ict among members of staff of university libraries in cross-river and akwa-ibom state nigeria. Global Journal of Educational Research. 2022;21(2):159-71. doi:10.4314/gjedr.v21i2.9.

12. Hinojo-Lucena F-J, Aznar-Diaz I, Caceres-Reche M-P, et al. Factors Influencing the Development of Digital Competence in Teachers: Analysis of the Teaching Staff of Permanent Education Centres. IEEE Access. 2019;7:178744-52. doi:10.1109/ACCESS.2019.2957438.

13. Saleh Mahdi H, Sa’ad Al-Dera A. The Impact of Teachers’ Age, Gender and Experience on the Use of Information and Communication Technology in EFL Teaching. English Language Teaching. 2013;6(6):57. doi:10.5539/elt.v6n6p57.

14. Tondeur J, Aesaert K, Prestridge S, Consuegra E. A multilevel analysis of what matters in the training of pre-service teacher’s ICT competencies. Computers & Education. 2018;122:32-42. doi:10.1016/j.compedu.2018.03.002.

15. Merayo N, Ayuso A. Analysis of barriers, supports and gender gap in the choice of STEM studies in secondary education. International Journal of Technology and Design Education. 2023;33(4):1471-98. doi:10.1007/s10798-022-09776-9.

16. Peng R, Abdul Razak R, Hajar Halili S. Factors influencing inservice teachers’ technology integration model: Innovative strategies for educational technology. PLOS ONE. 2023;18(8): e0286112. doi:10.1371/journal.pone.0286112.

17. Gil-Flores J, Rodríguez-Santero J, Torres-Gordillo J-J. Factors that explain the use of ICT in secondary-education classrooms: The role of teacher characteristics and school infrastructure. Computers in Human Behavior. 2017;68:441-9. doi:10.1016/j.chb.2016.11.057.

18. Huang Y, Richter E, Kleickmann T, Richter D.Class size affects preservice teachers’ physiological and psychological stress reactions: An experiment in a virtual reality classroom. Computers & Education. 2022;184:104503. doi:10.1016/j.compedu.2022.104503.

19. Ifinedo E, Rikala J, Hämäläinen T. Factors affecting Nigerian teacher educators’ technology integration: Considering characteristics, knowledge constructs, ICT practices and beliefs. Computers & Education. 2020;146:103760. doi:10.1016/j.compedu.2019.103760.

20. Ogunjobi AO, Akinwumi IO, Ojo AA, Olofin SO. Impact of ICT and Class Size On Academic Performance of Secondary School Students in Science Subject in Ekiti State. International Journal of Vocational and Technical Education Research. 2023;9(3):35-44. doi:10.37745/ijvter.15/vol9n33544.

21. Boersma A, Ten Dam G, Wardekker W, Volman M. Designing innovative learning environments to foster communities of learners for students in initial vocational education. Learning Environments Research. 2016;19(1):107-31. doi:10.1007/s10984-015-9203-4.

22. Bol L, Stephenson PL, O’Connell AA, Nunnery JA. Influence of Experience, Grade Level, and Subject Area on Teachers’ Assessment Practices. The Journal of Educational Research. 1998; 91(6):323-30. doi:10.1080/00220679809597562.

23. Goodyear VA, Casey A. Innovation with change: developing a community of practice to help teachers move beyond the ‘honeymoon’ of pedagogical renovation. Physical Education and Sport Pedagogy. 2015;20(2):186-203. doi:10.1080/17408989.20 13.817012.

24. Konst (E. Penttilä) T, Kairisto-Mertanen L. Developing innovation pedagogy approach. On the Horizon. 2020;28(1):45-54. doi:10.1108/OTH-08-2019-0060.

25. Kunnari I, Ilomäki L. Reframing teachers’ work for educational innovation. Innovations in Education and Teaching International. 2016;53(2):167-78. doi:10.1080/14703297.2014.978351.

26. Poumay M. Six leviers pour améliorer l’apprentissage des étudiants du supérieur. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur. 2014;30(1). doi:10.4000/ripes.778.

27. Stockless A, Villeneuve S, Bisaillon J, et al. Pre-Service Teachers’ Competence and Pedagogical Use of ICT: Are They Ready to Develop Collaborative Activities with Students? Computers in the Schools. 2022;39(3):203-29. doi:10.1080/07380569.2022.2071223.

28. Jebb AT, Ng V, Tay L. A Review of Key Likert Scale Development Advances: 1995-2019. Frontiers in Psychology. 2021;12:637547. doi:10.3389/fpsyg.2021.637547.


Рецензия

Для цитирования:


Lkamel K., Assermouh J. Изучение и классификация ключевых факторов, влияющих на креативность учителей в интеграции информационно-коммуникационных технологий в образование. Кардиоваскулярная терапия и профилактика. 2024;23(3S):4291. https://doi.org/10.15829/1728-8800-2024-4291. EDN: BYOUKL

For citation:


Lkamel K., Assermouh J. Examining and classifying key factors influencing teachers' creativity in integrating Information and communication technologies in education. Cardiovascular Therapy and Prevention. 2024;23(3S):4291. https://doi.org/10.15829/1728-8800-2024-4291. EDN: BYOUKL

Просмотров: 223


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1728-8800 (Print)
ISSN 2619-0125 (Online)